(Noord) Thailand

11 november 2014 - Thailand, Thailand

Bangkok- vanuit Phnom penh vlogen er naar Bangkok. Eenmaal gearriveerd op het Schiphol van Thailand moesten we opzoek naar een taxi. Aangezien het vrijdagmiddag was (superspits) duurde het een eeuwigheid om een taxi te krijgen naar het hotel. Een dag later vlogen we naar Chiang Rai.

Chiang Rai- dit is een rustige stad en het noorden van Thailand, iets minder touristisch dan zijn grote broer Chiang mai. Noord-Thailand hebben we per scooter verkend. Met zijn tweeën door de bergen rijden naar de top van de berg. Hier hadden we ons een beetje op verkeken (heenweg 4 uur ipv 2 uur). Op de terugweg kon de scooter het niet meer aan, door de stijle bergen was deze oververhit geraakt. Na een stuk lopen konden we uiteindelijk verder. Inmiddels was het al donker en moesten we nog 3 uur in het donker.

De dag beken we wat tempels, waarvan er 1 helemaal maagdelijk wit was. Waar een Thais mannetje door de megafoon alles in goede banen leidde. 'Don' t get off, keep walking etc'. Lonieke is blij met Thailand, de grote hoeveelheid aan banketbakkers maken de kans op een stukkie taart steeds groter.

Chiang mai-loi kratong festival was hier gaande bij onze aankomst. 3 dagen lang optocht, muziek, lampionnen, vuurwerk en meer. Ter ere van de regengoden worden kleine bloemstukjes als bootjes in de rivier gelaten. Maar het mooiste gezicht zijn de vele wensbalonnen die de lucht in gaan.

Chiang mai is prachtig en al zijn de lokale gerechten (gefrituurde noodles met varkensvlees) niet top, het westerse eten is heerlijk! Lonieke wilde graag tijgers zien en al vond ik het een beetje triest, zijn we toch naar dit tijgerpark gegaan. Al zijn ze waarschijnlijk/misschien gedrogeerd. Zo dichtbij zo'n grote kat is toch wel hbijzonder.

De dag erna zijn we op een olifantentour geweestm aangezien veel olifanten mishandeld worden hadden we een goede tour uitgezocht. Dit betekend niet rijden op een olifant, geen slaag voor de dieren, kapotte oren, uitgehongerde dieren en al dat soort ellende. In plaats daarvan mochten we met de dieren meelokken, ze voeren, ermee in een modderbad en ermee zwemmen. In 1 woord GEWELDIG!

De laatste dag zijn we door de jungle gevlogen tijdens het ziplijnen. Met als langste zipklijn van bijna 1km krijg je toch wel even klamme handjes (Lonieke). Het was een erg mooie dag, ondanks dat we alleen maar met bange Chinezen aan het zippen waren.

Bangkok- via het prachtige Pai vertrokken we voor een lange bustocht (nachtje doorhalen) naar Bangkok. Aangekomen in Bangkok merk je meteen wat voor een chaos het er is. Constante druk van tuk-tuk en taxi chauffeurs, straatverkopers, proppers etc. We vonden een redelijk goed hotelletje in de buurt van Khoa San road. Dit is de uitgaansstraat van Bangkok. Nadat we smorgens in ons hotel aankwamen zijn we meteen naar de embassade van Myanmar gegaan om ons VISA te regelen. Na een wachtrij van meer dan 2 uur in de hitte hadden we eindelijk ons verzoek ingediend. Savonds een beetje de omgeving verkent en vervolgens wat slaap inhalen. De dag erna bezochten we de mega winkelcentra van bangkok (waaronder Siam en MBK center). Deze zijn meer dan 5 x zo groot als een gemiddelde Bijenkorf en er staan er een stuk of 7 van in 1 straat.
Ook beklommen we de 'Golden Mount' met een mooi overzicht van de stad. Wat Po de grootste tempel van bangkok bevat een liggende gouden bhudda zo groot je je bijna niet kunt voorstellen.
's avonds was het tijd om een biertje te ploppen. Aangezien we toch in de gelegenheid waren besloten we een kijkje te nemen in Chinatown (tegenvaller) en vervolgens een beruchte 'Ping-Pong show' te bezoeken. De tuk-tuk bracht ons via allemaal gure steegjes naar een donker hol. Buiten stonden andere Nederlanders (man, vrouw en oma) te wachten en we besloten samen naar binnen te gaan. In deze gure hangt een naar sfeertje en van een leuke show is absoluut geen sprake, na 20 minuten linten, colaflesjes, pennen en weet ik wat nog meer te hebben gezien was het wel weer welletjes en gingen we naar huis. Na bijna 4 dagen in deze stad was het eindelijk tijd om naar Myanmar te gaan.